1913-ban Kobayashi Ichizou, a vasútvállalat elnöke, hogy növelje az Oszakától nyugatra fekvő Takarazuka város látogatottságát - így a vasút kihasználtságát -, helyi lányokból színtársulatot alapított. Takarazuka város kedvelt túristaközpont volt már akkoriban is.
A színház leginkább új, népszerű, nyugatias zenés darabokat vett át Érdekessége, hogy a szereplők kizárólag nőkből állnak. A férfiszerepet csakúgy, mint a nőit, hölgyek játsszák. A női emancipáció egy lépcsőfokának is tekinthető, reményt és erőt ad(ott) a nőknek, hogy egyenlőek és függetlenek lehessenek.
A Broadway stílusában készült darabok csillogóak, nagyszabásúak, színészei sok sok éves képzés után léphetnek csak színpadra. Manapság már az ismert és igen közkedvelt nyugati musicaleket viszik színpadra, mint például Elisabeth, de akadnak shojou manga adaptációk is.
A maszkulin nő hatalmas devianciának számított a századfordulón, így afféle polgárpukkasztó, lázadó bélyeget kapott a társulat, azaz a Takarazuka Kagekidan 宝塚歌劇団, mely Takarazuka Revüként vagy Takarazuka Operaként vált ismertté. Népszerűsége újdonsága és forradalmisága miatt azonban napról napra nőtt, és Takarazuka a szórakozást keresők városává vált.
A színház fejlődésében jelentős szerepet játszott a Daigekijou, azaz a Nagyszínház megépülése 1924-ben Takarazukában, majd Tokióban is. A színháztörténetbe igazán első komoly előadásuk, a Mon Paris (1927) után kerültek be.
Kobayashi 1919-ben iskolát alapított, mely a színésznők képzését szolgálta. Szürke, katonai jellegű egyenruhájuk a háborús korszakra emlékeztet, hiszen a II. világháborúban ezzel próbálta közölni a színház nemzeti jellegét, hogy minden téren Japán mellett áll, és támogatja az országot. Már az iskolában megjelenik a jellegzetes japán hierarchia: az első- és másodéves tanulók között kialakul egyfajta nővér-húg viszony.
Egy év elteltével a tanulókat főként fizikai megjelenésük alapján két csoportra osztják, másodlagos nemet kapnak: lesznek, akik a férfiak szerepét fogják játszani, és lesznek, akik a nőkét. A férfiszerepet játszó színésznőket nevezik otokoyakunak, a nők szerepét játszó színésznőket musumeyakunak.
Hogy ki melyik csoportba kerül, meghatározza például a hang, az arc, a megjelenés, a magasság, sőt a személyiség is. Egy musumeyakunál az a legfontosabb, hogy minél nőiesebb legyen.
Az otokoyakuk kritériumai sokkal magasabbak, hiszen belőlük válnak később a legnagyobb sztárok. Egyértelműen magasabbnak kell lenniük, mélyebb hangúnak (sokan erős dohányzással járulnak hozzá ehhez), szélesebb vállúnak, hosszabb arcúnak. Hajukat levágatják és elsajátítják a férfi viselkedésformákat, azaz magukra öltik a férfi sztereotípiákat. Az otokoyaku a nők számára az ideális férfi képét kell, hogy nyújtsa, egyszerűen tökéletesebbnek kell lennie, mint a valódi férfinek: jóképűbbnek, bátrabbnak, kedvesebbnek kell lennie, hiszen a valóságban a férfiaknak előjogaik miatt nincs igazán szükségük ezekre a tulajdonságokra, hogy célba érjenek. Egy álomvilágot próbálnak ezzel létrehozni a nők számára.
Ugyanez igaz a musumeyaku szerepére is. Ott a szabad, erős, méltóságteljes, kecses nőt próbálják színpadra vinni, ezzel is álomba ringatni a valóságban szigorúan merev korlátok közé zárt japán nőket.
A színház szakít minden hagyománnyal, és témáiban is újat mutat. A Kabukiból jól ismert tradicionális „fehér maszk" is lekerül a színészekről, helyét átveszi a nagyon erős nyugati sminkelés. Az előadásra jellemzőek a romantikus drámák, a hihetetlenül színes fényjátékok, a gazdag színpompa, a csillogó ruhák, az extravagáns díszlet, az egzotikum, illetve a tragédiával végződő szerelmi háromszögek. A tömegjelenetekben nagyon gazdag Takarazuka Revü védjegye a finálé, mely egy színpompás, erőtől duzzadó, hihetetlenül pörgő Broadway jellegű tánc.
Az érinthetetlen, tiszta románc színháza gyakran ad elő olyan darabot, melyben szerelmi párharcok dúlnak a színpadon. Egyesek szerint a Takarazuka Revü előadásai szexuálisan túlfűtöttek, mások szerint viszont kiábrándítóan erotikamentesek. Ez a japán-nyugati kulturális massza következménye lehet, hiszen egy nyugati ember számára valóban kiábrándító, hogy a szerelmi jeleneteknél a fények elalszanak, csak a díszletek változnak. A merev japán szemlélethez képest viszont már ez is túl sokat mutat.
A Takarazuka Revü hamar kinőtte magát, így szükségessé vált több társulatot létrehozni. Ma öt plusz egy társulat található a Takarazuka kötelékében: Hana, Tsuki, Yuki, Hoshi, Sora és a Senka. A társulat fő sztárpárja a Goruden Konbi, az aranypáros, azaz a társulat fő otokoyakuja és musumeyakuja.
Forrás:
http://japanfelderito.hu/japn-sznhz-takarazuka-rev/
http://japanfelderito.hu/takarazuka-rev-ni-sznhz-egy-frfikzpont-trsadalomban-3/
A Színház hivatalos honlapját itt találod:
http://kageki.hankyu.co.jp/
http://www.tms.ac.jp/